Pisanie artykułów (publikacji) naukowych: narzędzia AI, unikanie nieetycznych i zabronionych praktyk generatywnej sztucznej inteligencji, specjalistyczne edytory, współpraca z wieloma autorami

Data szkolenia

14 lipiec 2025

Godziny szkolenia

10:00-15:00

Tryb

ONLINE (platforma clickmeeting)

Cena szkolenia za jedną osobę: 597,00 zł + VAT 23%
(zw. z podatku VAT w przypadku gdy szkolenie finansowane będzie ze środków publicznych)

Nieodpowiedni termin szkolenia? Zostaw kontakt


Poinformujemy Cię o kolejnym terminie

Opis:

W dobie dynamicznego rozwoju narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI), pisanie publikacji naukowych przeszło istotną transformację. Szkolenie to ma na celu kompleksowe przygotowanie badaczy do świadomego, etycznego i efektywnego korzystania z AI w procesie tworzenia tekstów naukowych – od koncepcji, przez pisanie, aż po publikację i współautorstwo.

Szkolenie pokazuje, jak skutecznie tworzyć teksty naukowe z wykorzystaniem AI – od wstępnych pomysłów, przez pisanie, po publikowanie i promowanie efektów pracy. Uczestnicy poznają zarówno standardowe zasady tworzenia publikacji naukowych, jak i nowoczesne rozwiązania wspierające badaczy.

Trener pokazuje jak sztuczna inteligencja może być partnerem w pisaniu, ale też kiedy jej użycie jest nieetyczne lub ryzykowne. Pokazuje, jak tworzyć dobre teksty naukowe, korzystając z nowych technologii, bez utraty jakości i oryginalności.

 

Korzyści: 

  • Nauka efektywnego zarządzania procesem pisania (także w zespole).
  • Poznanie zasad przydzielania autorstwa i etyki współpracy.
  • Praktyczne wykorzystanie AI do pisania i korekty tekstów.
  • Umiejętność organizacji pracy nad publikacją.
  • Praca z narzędziami AI wspierającymi pisanie, komunikację i zarządzanie wersjami tekstu.
  • Praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania cover letter, submission i odpowiadania na recenzje – w kontekście pracy zespołowej.

 

Kto powinien wziąć udział w szkoleniu:

  • Badacze (na każdym etapie kariery), którzy chcą skutecznie publikować.
  • Badacze współpracujący w projektach interdyscyplinarnych.
  • Zespoły redagujące wspólne publikacje (empiryczne, przeglądowe, eseistyczne).
  • Doktoranci i młodzi naukowcy planujący pisać z promotorem, opiekunem lub zespołem.
  • Osoby koordynujące duże zespoły publikacyjne (np. granty, konsorcja).
  • Osoby odpowiedzialne za jakość, etykę i zgodność publikacji w instytucjach naukowych.
  • Wszyscy zainteresowani etycznym i praktycznym wykorzystaniem AI w publikacjach wieloautorskich.

 

Program szkolenia:

Część 1. Jak się przygotować do pisania artykułu – pisanie jako proces wspomagany przez AI?

  1. Pisanie jako proces – jak AI może wspierać na każdym jego etapie (szybki przegląd narzędzi wskazywanych podczas szkolenia: od ogólnych, „publicznych” modeli po narzędzia akademickie).
  2. Kluczowe pytania przed pisaniem – wspomagane przez AI (np. ustrukturyzowane checklisty, asystenci pisarscy).
  3. Dlaczego publikowanie jest trudne i jak AI może pomóc (np. wykrywanie braków w strukturze tekstu, propozycje poprawek).
  4. Planowanie tekstu i wybór jego kategorii – narzędzia do planowania (np. narzędzia AI do tworzenia outline’ów). 
  5. Wybór rodzaju publikacji – pomoc AI w dopasowaniu do stylu czasopisma.
  6. Narzędzia dopasowania czasopism.
  7. Czasopisma drapieżne vs. wartościowe – czy AI może jakoś pomóc w ocenie?
  8. Kryteria recenzowania tekstów – AI jako „pseudo-recenzent” (oceny merytoryczne i oceny zgodności z formalnymi wymaganiami).

Część 2. Porady językowe oraz językowe narzędzia AI.

  1. Pisanie po polsku czy angielsku – narzędzia do tłumaczeń.
  2. Poprawność językowa – narzędzia korekty AI.
  3. Porządkowanie materiału i styl – stylometryka z pomocą AI.

Część 3. Wysyłka (submission) artykułu – czy i jak może pomóc sztuczna inteligencja.

  1. List do edytora, covering letter/cover letter.
  2. Wskazywanie potencjalnych recenzentów.
  3. Odpowiadanie recenzentom, czyli jak sobie radzić z odrzuceniami oraz propozycjami zmian (minor lub major revision; reject).
  4. Checklisty i narzędzia wsparcia w procesie submission.
  5. Odpowiedzi do recenzentów.
  6. Promocja tekstu – narzędzia do tworzenia streszczeń graficznych, wideoabstraktów i postów do mediów społecznościowych.

Część 4. Tytuły, abstrakty i słowa kluczowe – zasady tworzenia oraz pomoc AI.

  1. Dlaczego te elementy są kluczowe – pozycjonowanie artykułu.
  2. Tytuł artykułu jako wyznacznik jego treści.
  3. Strategie tworzenia dobrego tytułu – informacyjny charakter vs przystępność, język.
  4. Tworzenie tytułów – narzędzia AI.
  5. Kilka zdań o słowach kluczowych (key words) – dlaczego są ważne, jak je dobrze wybrać (jak może pomóc AI).
  6. Abstakt jako odzwierciedlenie struktury tekstu; poszczególne części abstraktu.
  7. Abstrakty strukturyzowane i opisowe
  8. Jak sobie poradzić z ograniczonym miejscem – słownictwo oraz skróty.
  9. Abstrakty – AI do pisania, skracania, przekształcania w różne wersje.
  10. Extended abstracts – automatyzacja różnych wersji abstraktów

Część 5. Konstrukcja artykułu z pomocą AI.

  1. Uniwersalna struktura artykułu naukowego i jej różne odmiany.
  2. Research articles, czyli o potrzebie zastosowania schematu AIMRaD (Abstract, Introduction, Materials and methods, Results, and Discussion) oraz rozlicznych jego wariantów.
  3. Struktura artykułu – szablony AI.
  4. AIMRaD i jego warianty – tworzenie konspektu z pomocą AI.
  5. Introduction – automatyzacja przeglądów literatury (jak może pomóc AI).
  6. Results – AI do wizualizacji danych.
  7. Tabele, wykresy, ilustracje – generatory wykresów, analiza danych przez AI.
  8. Methods i Discussion – szablony i pomocne narzędzia.
  9. Acknowledgments – pomocne wzory, etykieta AI.

Część 6. Etyczne wykorzystanie AI w pisaniu artykułów.

  1. Czym jest etyczne korzystanie z AI w kontekście naukowym.
  2. Granica między wsparciem a współautorstwem.
  3. Czy i kiedy należy ujawniać użycie AI w artykule?
  4. Dobre praktyki wg wytycznych wydawnictw i organizacji.
  5. Jak zgodnie z zasadami wskazywać użycie narzędzi (np. w sekcji podziękowań, metod)?
  6. Ryzyka i zagrożenia: niesamodzielność pracy, halucynacje AI, fabrykowanie źródeł, nieświadome plagiaty, nadmierna korekta przez AI a utrata indywidualnego stylu autora.
  7. Weryfikacja treści wygenerowanych przez AI.
  8. Jak i czym sprawdzać prawdziwość, jakość i wiarygodność danych.
  9. Użycie detektorów AI i ocena etyczna cudzych tekstów.
  10. Jak dokumentować użycie AI dla przejrzystości (notatki, logi, wersje robocze).

Część 7. Przegląd literatury (literature review): AI jako pomocnik.

  1. Czym jest przegląd literatury i jakie ma cele.
  2. Typy przeglądów literatury – systematic, meta, narrative, rapid, scoping, integrative, evidence mapping i inne.
  3. Typy przeglądów, które wspiera AI.
  4. Pierwszy etap tworzenia: Definiowanie problemu i kryteriów włączania/wyłączania; strategie szukania, gdzie szukać? Jak może pomóc AI?
  5. Drugi etap: szukanie literatury – kroki (jakiego rodzaju literaturę włączać, identyfikacja miejsc szukania, słowa klucze, dodatkowe aktywności [np. hand searching czy citation chaining]). Jak może pomóc AI?
  6. Trzeci etap: screening and selection – poszczególne kroki. Jak może pomóc AI?
  7. Oprogramowanie standardowe (Covidence, Zotero, EndNote) + AI.
  8. AI w analizie jakościowej: MaxQDA z AI, Atlas.ti, CAQDAS.

Część 8. Praktyka (zespołowego) pisania z AI

  1. Różne modele współpracy publikacyjnej – od duetu po kilkunastoosobowe zespoły.
  2. Zasady ustalania autorstwa (ICMJE, COPE, CRediT, inne wytyczne).
  3. Role w zespole publikacyjnym (lead author, corresponding author).
  4. Jak ustalać cele i zakresy odpowiedzialności – komunikacja i protokoły działania.
  5. Planowanie pracy nad manuskryptem – harmonogram, narzędzia AI do wspólnej pracy nad tekstem.

 

Prelegent:
dr hab. Piotr Siuda, prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

  • Autor poczytnego poradnika wydanego przez PWN: „Publikacje naukowe”:

 

  • Jego pełny dorobek na stronie osobistej: http://piotrsiuda.com.
  • Autor kilku monografii naukowych; publikował w wielu periodykach naukowych, w tym w wysoko punktowanych pismach z tak zwanym impact factorem (Q1 i Q2 journals).
  • Kierownik szeregu projektów badawczych, w tym zadania „Dzieci sieci”, „Dzieci sieci 2.0”, „Prosumpcjonizm pop-przemysłów”. Główny wykonawca naukometrycznego projektu finansowanego ze środków NPRH („Współczesna polska humanistyka wobec wyzwań naukometrii”).
  • Członek The Association of Internet Researchers oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Co zapewniamy:

  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • certyfikaty w formie elektronicznej / papierowe (zalaminowane) na życzenie
  • wsparcie techniczne podczas trwania szkolenia
  • wyspecjalizowaną kadrę
  • liczebność grupy dostosowaną do specyfiki tematu szkolenia
  • możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia za pośrednictwem chatu lub połączenia video

Formularz zgłoszeniowy

 

Przed wypełnieniem formularza zapoznaj się z warunkami udziału w szkoleniu.

Po wysłaniu formularza, rezygnacji z udziału w szkoleniu, bez ponoszenia kosztów można dokonać najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem szkolenia.

W przypadku większej liczby uczestników wypełnij dodatkowy formularz lub skontaktuj się z nami.

Nabywca

Odbiorca

Przeciągnij i upuść pliki tutaj, albo Przeglądaj