Opis:
W dobie dynamicznego rozwoju narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI), pisanie publikacji naukowych przeszło istotną transformację. Szkolenie to ma na celu kompleksowe przygotowanie badaczy do świadomego, etycznego i efektywnego korzystania z AI w procesie tworzenia tekstów naukowych – od koncepcji, przez pisanie, aż po publikację i współautorstwo.
Szkolenie pokazuje, jak skutecznie tworzyć teksty naukowe z wykorzystaniem AI – od wstępnych pomysłów, przez pisanie, po publikowanie i promowanie efektów pracy. Uczestnicy poznają zarówno standardowe zasady tworzenia publikacji naukowych, jak i nowoczesne rozwiązania wspierające badaczy.
Trener pokazuje jak sztuczna inteligencja może być partnerem w pisaniu, ale też kiedy jej użycie jest nieetyczne lub ryzykowne. Pokazuje, jak tworzyć dobre teksty naukowe, korzystając z nowych technologii, bez utraty jakości i oryginalności.
Korzyści:
- Nauka efektywnego zarządzania procesem pisania (także w zespole).
- Poznanie zasad przydzielania autorstwa i etyki współpracy.
- Praktyczne wykorzystanie AI do pisania i korekty tekstów.
- Umiejętność organizacji pracy nad publikacją.
- Praca z narzędziami AI wspierającymi pisanie, komunikację i zarządzanie wersjami tekstu.
- Praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania cover letter, submission i odpowiadania na recenzje – w kontekście pracy zespołowej.
Kto powinien wziąć udział w szkoleniu:
-
Badacze (na każdym etapie kariery), którzy chcą skutecznie publikować.
- Badacze współpracujący w projektach interdyscyplinarnych.
- Zespoły redagujące wspólne publikacje (empiryczne, przeglądowe, eseistyczne).
- Doktoranci i młodzi naukowcy planujący pisać z promotorem, opiekunem lub zespołem.
- Osoby koordynujące duże zespoły publikacyjne (np. granty, konsorcja).
- Osoby odpowiedzialne za jakość, etykę i zgodność publikacji w instytucjach naukowych.
- Wszyscy zainteresowani etycznym i praktycznym wykorzystaniem AI w publikacjach wieloautorskich.
Program szkolenia:
Część 1. Jak się przygotować do pisania artykułu – pisanie jako proces wspomagany przez AI?
- Pisanie jako proces – jak AI może wspierać na każdym jego etapie (szybki przegląd narzędzi wskazywanych podczas szkolenia: od ogólnych, „publicznych” modeli po narzędzia akademickie).
- Kluczowe pytania przed pisaniem – wspomagane przez AI (np. ustrukturyzowane checklisty, asystenci pisarscy).
- Dlaczego publikowanie jest trudne i jak AI może pomóc (np. wykrywanie braków w strukturze tekstu, propozycje poprawek).
- Planowanie tekstu i wybór jego kategorii – narzędzia do planowania (np. narzędzia AI do tworzenia outline’ów).
- Wybór rodzaju publikacji – pomoc AI w dopasowaniu do stylu czasopisma.
- Narzędzia dopasowania czasopism.
- Czasopisma drapieżne vs. wartościowe – czy AI może jakoś pomóc w ocenie?
- Kryteria recenzowania tekstów – AI jako „pseudo-recenzent” (oceny merytoryczne i oceny zgodności z formalnymi wymaganiami).
Część 2. Porady językowe oraz językowe narzędzia AI.
- Pisanie po polsku czy angielsku – narzędzia do tłumaczeń.
- Poprawność językowa – narzędzia korekty AI.
- Porządkowanie materiału i styl – stylometryka z pomocą AI.
Część 3. Wysyłka (submission) artykułu – czy i jak może pomóc sztuczna inteligencja.
- List do edytora, covering letter/cover letter.
- Wskazywanie potencjalnych recenzentów.
- Odpowiadanie recenzentom, czyli jak sobie radzić z odrzuceniami oraz propozycjami zmian (minor lub major revision; reject).
- Checklisty i narzędzia wsparcia w procesie submission.
- Odpowiedzi do recenzentów.
- Promocja tekstu – narzędzia do tworzenia streszczeń graficznych, wideoabstraktów i postów do mediów społecznościowych.
Część 4. Tytuły, abstrakty i słowa kluczowe – zasady tworzenia oraz pomoc AI.
- Dlaczego te elementy są kluczowe – pozycjonowanie artykułu.
- Tytuł artykułu jako wyznacznik jego treści.
- Strategie tworzenia dobrego tytułu – informacyjny charakter vs przystępność, język.
- Tworzenie tytułów – narzędzia AI.
- Kilka zdań o słowach kluczowych (key words) – dlaczego są ważne, jak je dobrze wybrać (jak może pomóc AI).
- Abstakt jako odzwierciedlenie struktury tekstu; poszczególne części abstraktu.
- Abstrakty strukturyzowane i opisowe
- Jak sobie poradzić z ograniczonym miejscem – słownictwo oraz skróty.
- Abstrakty – AI do pisania, skracania, przekształcania w różne wersje.
- Extended abstracts – automatyzacja różnych wersji abstraktów
Część 5. Konstrukcja artykułu z pomocą AI.
- Uniwersalna struktura artykułu naukowego i jej różne odmiany.
- Research articles, czyli o potrzebie zastosowania schematu AIMRaD (Abstract, Introduction, Materials and methods, Results, and Discussion) oraz rozlicznych jego wariantów.
- Struktura artykułu – szablony AI.
- AIMRaD i jego warianty – tworzenie konspektu z pomocą AI.
- Introduction – automatyzacja przeglądów literatury (jak może pomóc AI).
- Results – AI do wizualizacji danych.
- Tabele, wykresy, ilustracje – generatory wykresów, analiza danych przez AI.
- Methods i Discussion – szablony i pomocne narzędzia.
- Acknowledgments – pomocne wzory, etykieta AI.
Część 6. Etyczne wykorzystanie AI w pisaniu artykułów.
- Czym jest etyczne korzystanie z AI w kontekście naukowym.
- Granica między wsparciem a współautorstwem.
- Czy i kiedy należy ujawniać użycie AI w artykule?
- Dobre praktyki wg wytycznych wydawnictw i organizacji.
- Jak zgodnie z zasadami wskazywać użycie narzędzi (np. w sekcji podziękowań, metod)?
- Ryzyka i zagrożenia: niesamodzielność pracy, halucynacje AI, fabrykowanie źródeł, nieświadome plagiaty, nadmierna korekta przez AI a utrata indywidualnego stylu autora.
- Weryfikacja treści wygenerowanych przez AI.
- Jak i czym sprawdzać prawdziwość, jakość i wiarygodność danych.
- Użycie detektorów AI i ocena etyczna cudzych tekstów.
- Jak dokumentować użycie AI dla przejrzystości (notatki, logi, wersje robocze).
Część 7. Przegląd literatury (literature review): AI jako pomocnik.
- Czym jest przegląd literatury i jakie ma cele.
- Typy przeglądów literatury – systematic, meta, narrative, rapid, scoping, integrative, evidence mapping i inne.
- Typy przeglądów, które wspiera AI.
- Pierwszy etap tworzenia: Definiowanie problemu i kryteriów włączania/wyłączania; strategie szukania, gdzie szukać? Jak może pomóc AI?
- Drugi etap: szukanie literatury – kroki (jakiego rodzaju literaturę włączać, identyfikacja miejsc szukania, słowa klucze, dodatkowe aktywności [np. hand searching czy citation chaining]). Jak może pomóc AI?
- Trzeci etap: screening and selection – poszczególne kroki. Jak może pomóc AI?
- Oprogramowanie standardowe (Covidence, Zotero, EndNote) + AI.
- AI w analizie jakościowej: MaxQDA z AI, Atlas.ti, CAQDAS.
Część 8. Praktyka (zespołowego) pisania z AI
- Różne modele współpracy publikacyjnej – od duetu po kilkunastoosobowe zespoły.
- Zasady ustalania autorstwa (ICMJE, COPE, CRediT, inne wytyczne).
- Role w zespole publikacyjnym (lead author, corresponding author).
- Jak ustalać cele i zakresy odpowiedzialności – komunikacja i protokoły działania.
- Planowanie pracy nad manuskryptem – harmonogram, narzędzia AI do wspólnej pracy nad tekstem.
Prelegent:
dr hab. Piotr Siuda, prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
- Autor poczytnego poradnika wydanego przez PWN: „Publikacje naukowe”:

- Jego pełny dorobek na stronie osobistej: http://piotrsiuda.com.
- Autor kilku monografii naukowych; publikował w wielu periodykach naukowych, w tym w wysoko punktowanych pismach z tak zwanym impact factorem (Q1 i Q2 journals).
- Kierownik szeregu projektów badawczych, w tym zadania „Dzieci sieci”, „Dzieci sieci 2.0”, „Prosumpcjonizm pop-przemysłów”. Główny wykonawca naukometrycznego projektu finansowanego ze środków NPRH („Współczesna polska humanistyka wobec wyzwań naukometrii”).
- Członek The Association of Internet Researchers oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.
Co zapewniamy:
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
- certyfikaty w formie elektronicznej / papierowe (zalaminowane) na życzenie
- wsparcie techniczne podczas trwania szkolenia
- wyspecjalizowaną kadrę
- liczebność grupy dostosowaną do specyfiki tematu szkolenia
- możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia za pośrednictwem chatu lub połączenia video