Jak wykorzystać sztuczną inteligencję i ChatGPT w pisaniu publikacji naukowych

Data szkolenia

23 czerwiec 2025

Godziny szkolenia

10:00-15:00

Tryb

ONLINE (platforma clickmeeting)

Cena szkolenia za jedną osobę: 597,00 zł + VAT 23%
(zw. z podatku VAT w przypadku gdy szkolenie finansowane będzie ze środków publicznych)

Nieodpowiedni termin szkolenia? Zostaw kontakt


Poinformujemy Cię o kolejnym terminie

Opis szkolenia:

  • Umiejętność inteligentnego wykorzystania sztucznej inteligencji (SI) i ChatGPT staje się dziś jednym z kluczowych czynników sukcesu w pracy naukowej.
  • Kto szybciej opanuje język algorytmów ten zwiększy swoją efektywność, zaoszczędzi czas, energię i pieniądze.
  • Na tym szkoleniu dowiesz się, jak SI i ChatGPT mogą zrewolucjonizować Twoje podejście do pisania publikacji naukowych. Nie tylko przyśpieszą i ułatwią proces tworzenia, ale także otworzą przed Tobą nowe perspektywy w badaniach.
  • Kluczowym punktem szkolenia będzie Prompt Engineering, czyli techniki współpracy z ChatGPT, które pozwolą Ci wejść na wyższy poziom w pisaniu publikacji naukowych i uniknąć pułapek takich jak plagiat, fikcyjna literatura czy “halucynacje” tzw. dużych modeli językowych, jak ChatGPT.
  • To szkolenie to inwestycja w przyszłość i szansa, by pod okiem eksperta zyskać nowoczesne kompetencje i wiedzę, które będą wartościowym atutem dla Twojej kariery zawodowej.
  • Szkolenie nie wymaga żadnego wcześniejszego doświadczenia w zakresie SI, ani dostępu do płatnej wersji ChatGPT Plus, co czyni je dostępnym dla każdego zainteresowanego.

 

Dla kogo przeznaczone jest to szkolenie:

  • Autorzy publikacji naukowych, którzy chcą usprawnić proces pisania, poprawić jakość tekstów i skupić się na wartości merytorycznej swoich badań.
  • Naukowcy szukający narzędzi do automatyzacji analizy literatury, generowania hipotez badawczych i redagowania tekstów.
  • Recenzenci publikacji naukowych, którzy potrzebują wsparcia w ocenie tekstów, wykrywaniu nieścisłości i usprawnieniu procesu weryfikacji.
  • Kierownicy projektów naukowych, odpowiedzialni za jakość i terminowość publikacji, poszukujący wsparcia w zarządzaniu procesem publikacyjnym.
  • Studenci i doktoranci, chcący efektywnie pisać prace dyplomowe, artykuły naukowe i rozwijać swoje umiejętności pisarskie z pomocą SI.
  • Przedstawiciele kadry zarządzającej uczelni wyższej, którzy chcą zrozumieć, jak SI może wpłynąć na efektywność i jakość edukacji oraz na budżet uczelni.

 

Co wyróżnia to szkolenie:

  • Ekspert z wieloletnim doświadczeniem: Trener Krzysztof Urbanowicz, były dyrektor polsko-francuskiej szkoły dziennikarstwa, od 25 lat prowadzi szkolenia w Polsce i za granicą. Na swoim koncie ma ponad 2 700 zrealizowanych szkoleń B2B, w tym ponad 250 dedykowanych generatywnej SI. Jego bogate doświadczenie w pracy z korporacjami, uczelniami oraz mniejszymi firmami i instytucjami pozwala mu precyzyjnie dostosowywać treści szkoleniowe do unikalnych wyzwań każdej organizacji i grupy docelowej.
  • Praktyczne narzędzia do natychmiastowego wdrożenia: Uczestnicy otrzymają gotowe wzory promptów i scenariuszy pracy z ChatGPT, które pozwolą na szybkie wykorzystanie SI w planowaniu i pisaniu publikacji naukowych. Rozwiązania te pozwalają szybko osiągnąć wymierne rezultaty.
  • Wysokie oceny i rekomendacje uczestników: Szkolenia Krzysztofa Urbanowicza są doceniane przez naukowców, redaktorów i autorów publikacji naukowych oraz pracowników różnych szczebli uczelni wyższych, którzy podkreślają ich profesjonalizm, aspekt praktyczny i dostosowanie do realiów uczelni.
  • Możliwość konsultacji po szkoleniu: Każdy uczestnik otrzymuje możliwość bezpłatnej, 30-minutowej konsultacji, by omówić sposób wdrożenia wybranych narzędzi i technik w kontekście specyficznych potrzeb swojej organizacji.

 

Metody szkoleniowe:

  • Ćwiczenia praktyczne
  • Analiza prac uczestników i indywidualny feedback
  • Podsumowanie kluczowych punktów 
  • Quick Wins – zestaw szybkich, prostych technik do natychmiastowego wdrożenia
  • Demonstracja działania ChatGPT live
  • Sesja Q&A.

 

10 rzeczy, których uczestnicy nauczą się na tym szkoleniu:

  1. Pisanie publikacji naukowych z ChatGPT: Poznasz techniki pisania publikacji naukowych z ChatGPT, skupiające się na technikach i unikaniu typowych pułapek w procesie pisania publikacji naukowych.
  2. Poznanie możliwości i ograniczeń SI: Zrozumiesz prawdziwe możliwości i ograniczenia SI i ChatGPT. Dzięki temu uczestnicy będą mogli korzystać efektywnie z tego narzędzia, unikając błędów i rozczarowań.
  3. Profesjonalny Prompt Engineering: Uczestnicy opanują 10 technik tworzenia skutecznych promptów, czyli poleceń dla ChatGPT, co pozwoli im w pełni wykorzystać potencjał tego narzędzia.
  4. Praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy: Dzięki ćwiczeniom praktycznym i indywidualnym feedbackowi, nauczysz się, jak efektywnie wdrożyć zdobytą wiedzę w codziennej pracy.
  5. Bezpieczeństwo danych: Dowiesz się, jak bezpiecznie używać SI przy przetwarzaniu poufnych informacji i jak ograniczać ryzyko związane z ich udostępnianiem.
  6. Tworzenie streszczeń i abstraktów: Uczestnicy nauczą się generować precyzyjne i zrozumiałe streszczenia oraz abstrakty, dostosowane do wymagań czasopism naukowych.
  7. Analiza literatury i zarządzanie źródłami: Poznasz techniki wspierane przez SI do efektywnego przeszukiwania literatury, tworzenia notatek oraz organizacji źródeł.
  8. Optymalizacja struktury publikacji: Zrozumiesz, jak wykorzystać ChatGPT do tworzenia i usprawniania klasycznej struktury IMRAD (Introduction, Methods, Results, Discussion).
  9. Zaradzanie blokadom twórczym: Dowiesz się, jak z pomocą ChatGPT radzić sobie z trudnymi momentami w procesie pisania, generując nowe pomysły i rozwijając teksty.
  10. Odpowiadanie na uwagi recenzentów: Uczestnicy nauczą się, jak generować precyzyjne i merytoryczne odpowiedzi na uwagi recenzentów, usprawniając proces publikacji.

 

Program szkolenia:

Moduł 1: Wprowadzenie do sztucznej inteligencji (SI) i ChatGPT

Aż 92% osób nie potrafi wykorzystać możliwości ogólnodostępnych narzędzi SI i ChatGPT

  • ChatGPT to superbohater wśród dużych modeli językowych, ale jakie są jego prawdziwe supermoce?
  • Odkryj kluczowe funkcje ChatGPT, które zmienią Twoje podejście do pisania publikacji naukowych.
  • 5 rzeczy, których ChatGPT nie może zrobić – dowiedz się, jak przygotować się na te wyzwania i nie tracić czasu.
  • Czy ChatGPT kłamie, myli się i „halucynuje”? Tak, ale poznasz sposoby, by temu zapobiec.
  • Dlaczego duże modele językowe, jak ChatGPT, mogą generować fikcyjną literaturę?
  • Bezpieczeństwo przede wszystkim: Jak chronić dane poufne – poznaj 3 sprawdzone metody, które zabezpieczą Cię przed wpadką.

 

Moduł 2: 12 technik, które musisz opanować, by optymalnie wykorzystać ChatGPT

Wyobraź sobie ChatGPT jako Twojego asystenta 24/7. Co zrobić, by wyciągnąć z niego maksimum?

  • Prompt Engineering: Sztuka i techniki formułowania poleceń dla ChatGPT, które musisz opanować.
  • 30 profesjonalnych promptów dla autorów publikacji naukowych, które pozwolą zaoszczędzić dużo czasu (kopiuj-wklej).
  • 12 technik Prompt Engineering’u, dzięki którym usprawnisz swoją pracę i wejdziesz na wyższy poziom stylistyczny i merytoryczny.
  • Jak wyszkolić ChatGPT, by myślał i pracował dla Ciebie jak profesor ze Stanforda lub Harvardu?
  • Czy popełniasz te błędy? Sprawdź, jak je wyeliminować.

 

Moduł 3: Od pomysłu badawczego do przeglądu literatury

Jak skutecznie wykorzystać ChatGPT do generowania pomysłów badawczych i analizowania literatury?

  • Formułowanie tematów badawczych i hipotez z pomocą SI.
  • Opracowanie metodologii badań.
  • Przegląd literatury: identyfikacja kluczowych źródeł i streszczanie publikacji.
  • Tworzenie map myśli i struktur dla przeglądu literatury.
  • Weryfikacja rzetelności źródeł i unikanie błędów w doborze literatury.
  • Te narzędzia pomogą Ci w szukaniu literatury.

 

Moduł 4: Tworzenie struktury publikacji naukowej i analiza wyników

Jak usprawnić pracę nad każdą sekcją publikacji?

  • Planowanie publikacji zgodnie ze strukturą IMRAD (Introduction, Methods, Results, Discussion).
  • Generowanie wprowadzenia i szczegółowy opis metodologii.
  • Analiza wyników i tworzenie wizualizacji z pomocą ChatGPT.
  • Optymalizacja dyskusji i wyciąganie wniosków na podstawie danych.

 

Moduł 5: Pisanie, redagowanie, recenzje i publikacja

Jak dopracować tekst i skutecznie opublikować wyniki badań?

  • Techniki pisania publikacji naukowej z ChatGPT.
  • Jak uniknąć pułapek w trakcie pisania?
  • Automatyczna korekta tekstu: eliminowanie błędów językowych i redakcyjnych.
  • Przygotowanie streszczeń i abstraktów w kilkanaście sekund.
  • Odpowiadanie na uwagi recenzentów z pomocą ChatGPT.
  • Dostosowanie treści do wymagań wydawnictw naukowych.
  • Zasady etycznego cytowania i wykorzystania SI w publikacjach.

 

Moduł 6: Praktyczne ćwiczenia z wykorzystaniem ChatGPT 

Zastosuj wiedzę w praktyce i przygotuj materiały dostosowane do Twojej publikacji.

  • Praca na konkretnych przykładach: Rozwiązywanie zadań krok po kroku.
  • Zobacz, jak to robią inni, jakie błędy popełniają i dowiedz się jak tego uniknąć.
  • Otrzymasz indywidualny feedback i dowiesz się, jak usprawnić swoje techniki współpracy z ChatGPT.

 

Podsumowanie i Q&A 



Prelegent:

Krzysztof Urbanowicz

Trener i konsultant AI, specjalizujący się w generatywnej sztucznej inteligencji, ChatGPT, mediach, dziennikarstwie, komunikacji i marketingu cyfrowym.

➡️ Od ponad 20 lat wspiera firmy, organizacje i instytucje jako trener, konsultant i strateg.
➡️ Założyciel Urbanowicz AI Academy.
➡️ Przez 18 lat kierował agencją content marketingu Mediapolis, należącą do międzynarodowej sieci Revsquare (obecnie Pentalog – Francja/USA).
➡️ Były dyrektor i wykładowca Europejskiego Studium Dziennikarstwa – wspólnego projektu Uniwersytetu Warszawskiego i prestiżowej ESJ Lille.
➡️ Dziennikarz z wykształcenia i zawodu, karierę zaczynał w mediach francuskich: Le Figaro, Le Quotidien de Paris, radio RFI.

 

Niniejsze szkolenie jest oryginalną twórczością Krzysztofa Urbanowicza, chronioną przez prawo autorskie. Ochrona obejmuje program, koncepcję oraz treść i formę szkoleń. Bez wyraźnej pisemnej zgody Autora, żadna ich część nie może być kopiowana, rozpowszechniana, adaptowana, modyfikowana, tłumaczona i wykorzystywana komercyjnie w jakikolwiek sposób, pod rygorem odpowiedzialności cywilnej i karnej

 

Co zapewniamy:

  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • certyfikaty w formie elektronicznej / papierowe (zalaminowane) na życzenie
  • wsparcie techniczne podczas trwania szkolenia
  • wyspecjalizowaną kadrę
  • liczebność grupy dostosowaną do specyfiki tematu szkolenia
  • możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia za pośrednictwem chatu lub połączenia video

Formularz zgłoszeniowy

 

Przed wypełnieniem formularza zapoznaj się z warunkami udziału w szkoleniu.

Po wysłaniu formularza, rezygnacji z udziału w szkoleniu, bez ponoszenia kosztów można dokonać najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem szkolenia.

W przypadku większej liczby uczestników wypełnij dodatkowy formularz lub skontaktuj się z nami.

Nabywca

Odbiorca

Przeciągnij i upuść pliki tutaj, albo Przeglądaj