Szkolenia i warsztaty jako część rozwoju kompetencji nauczycieli akademickich

Praca na stanowisku nauczyciela akademickiego jest niezwykle dynamiczna i coraz bardziej wymagająca. Daleko wykracza poza obszar kształcenia, w którym nadal dominują sprawdzone i tradycyjne metody kształcenia. Z jednej strony mamy nowoczesne technologie, które mają nam pomóc zarówno w przygotowaniu, przeprowadzeniu, jak i rozliczeniu zajęć. Mamy nowe metody dydaktyczne, które powinny nasze zajęcia uatrakcyjnić, a nam przynieść większą satysfakcję z ich prowadzenia. W końcu sami się zmieniamy i inaczej postrzegamy młodzież, z którą mamy podczas zajęć kontakt. Z drugiej strony stale rosną ogólne wymagania wobec naszej pracy. Musimy być biegli w prowadzeniu zajęć w różnych grupach, w różny sposób: tradycyjny i zdalny, ze studentami z różnych krajów, kultur i religii. W końcu musimy być mobilni, umiędzynarodowieni, innowacyjni i dbać o wysoką jakość naszej pracy. To tylko niektóre powody konieczności rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich przy pomocy szkoleń i warsztatów.


Szkolenia


Szkolenia są formą rozwoju lub doskonalenia kompetencji pracowniczych rozumianych szeroko, jako kwalifikacje, umiejętności, zachowania, motywacje czy doświadczenia. Czyli mogą dotyczyć uczenia się całkiem nowych treści czy sprawności, utrwalenia pożądanych zachowań, inspirowania lub zwiększania motywacji, ugruntowania nowej lub wykorzystywanej dotychczas wiedzy, wypracowania nowych rozwiązań, itd. Mogą przyjmować różne formy (stacjonarne, zdalne, mieszane), być wspierane rozwiązaniami technologicznymi (w tym sztuczną inteligencją), być bardziej lub mniej sformalizowane, obowiązkowe, lub nieobowiązkowe, mogą być realizowane w miejscu pracy lub poza nim, mieć różną długość (od kilkunastu minut, po kilka dni, tygodni lub miesięcy mogą być organizowane przez uczelnię (zamknięte, dedykowane) lub instytucje szkoleniowe (otwarte), w końcu mogą być obowiązkowe lub nie oraz zgodne lub nie z zainteresowaniami nauczyciela akademickiego.


Warsztaty


Warsztaty są krótką formą treningu, testowania i sprawdzania kompetencji posiadanych wcześniej lub uzyskanych w trakcie szkoleń (bądź innych form kształcenia). Ich cel także może być podobny, czyli mogą rozwijać i doskonalić szeroko rozumiane kompetencje pracownicze. Jednak ich realizacja jest bardziej praktyczna. Stąd warsztaty wykorzystują dużo więcej form aktywnych niż szkolenia. Bazują na dyskusji, analizie przypadków, próbkach pracy, testowaniu rozwiązań, omawianiu problemów i pracy grupowej. W ich wyniku uczestnicy powinni wypracować własne doświadczenia, dzięki którym zastosują omówione podczas szkoleń kwestie w swoich indywidualnych kontekstach pracy. Warsztaty mogą przyjmować różne formy (stacjonarne, zdalne, mieszane), mogą być przeprowadzane w miejscu pracy lub poza nim, mogą być indywidualne lub grupowe, zamknięte lub otwarte. Udział w nich może być obowiązkowy lub dobrowolny, mogą być organizowane przez uczelnie lub być efektem zainteresowań indywidulanych, mogą trwać od kilkunastu minut, po kilka godzin, dni lub tygodni (jest to uzależnione od trudność trenowanego zagadnienia), w końcu mogą być powiązane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.


Korzyści z uczestnictwa w tych formach rozwoju


Uczestnictwo nauczyciela akademickiego w obu formach rozwojowych ma bardzo wiele różnych korzyści. Z perspektywy uczelni w ich wyniku zwiększa się ogólny poziom jakości kształcenia prowadzonych zajęć, ich atrakcyjność (więcej studentów wybiera aktualne i ciekawe kierunki kształcenia) i efektywność, mierzona wynikami studentów, ich satysfakcją, czy praktycznymi umiejętnościami absolwentów. Z perspektywy nauczyciela akademickiego podnosi się jakość jego pracy, satysfakcja z prowadzonych zajęć (mierzona np. zaangażowaniem w pracę dydaktyczną, wykorzystaniem innowacji dydaktycznych, motywacją do pracy) oraz efektywność, mierzona sukcesami dydaktycznymi, w tym osiągnięciami studentów, poziomem zainteresowania prowadzonymi przez niego zajęciami itd. Obie formy rozwojowe przyczyniają się do ogólnego rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczyciela akademickiego i są niezbędne w osiąganiu kolejnych etapów jego kariery zawodowej.


Przyszłość szkoleń i warsztatów


Prognozuje się wzrost popularności szkoleń i warsztatów w przyszłości. Jako atrakcyjne, względnie tanie i krótkie formy rozwojowe umożliwiają stosunkowo szybkie wprowadzenie nowych zastosowań i wypracowanie nowych rozwiązań w dotychczasowych metodach kształcenia. Dodatkowo ukazują wiele możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w prowadzonych zajęciach dydaktycznych. Umożliwiają uzyskanie kwalifikacji niezbędnych w rozwoju kariery zawodowej.


Zaproszenie


Nasze zajęcia muszą się zmieniać razem z nami i naszymi studentami. To co dawniej się sprawdzało jest coraz częściej mało zrozumiałe dla obecnych słuchaczy. Uczenie się od siebie, czyli od innych nauczycieli akademickich, dyskusja sprawdzonych rozwiązań, testowanie innowacji dydaktycznych jest już niezbędne. Dlatego staramy się by oferta naszych szkoleń i warsztatów była atrakcyjna, ciekawa i dopasowana do potrzeb współpracujących z nami nauczycieli akademickich i uczelni. Jest ona także wynikiem obserwacji innowacji dydaktycznych na światowym poziomie. Zapraszamy!

Oferta szkoleń otwartych


Esteria